Ο Ρούντολφ Ντίζελ, ένας οξυδερκής και εξαίσιος μηχανολόγος, έθεσε από την ηλικία μόλις των 20 ετών το ερώτημα βελτίωσης των τότε διαδεδομένων στην παραγωγική διαδικασία ατμομηχανών, τόσο από μηχανικής όσο και από... κοινωνιολογικής πλευράς.
Οι βαριές, ακριβές και δύσχρηστες ατμομηχανές ήταν τότε αποκλειστικό προνόμιο των μεγάλων βιομηχανιών, αποτρέποντας την ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων και, κατ’ επέκταση, την εκβιομηχάνιση της παραγωγής σε όλα της τα επίπεδα.
Ήταν το 1892 όταν ο δρ Ρούντολφ Ντίζελ πατεντάρισε την πρώτη του απόπειρα να κατασκευάσει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης που να μη χρειάζεται σπινθήρα για την ανάφλεξη του καυσίμου. Ο σχεδιασμός του ντιζελοκινητήρα θα εξελισσόταν βέβαια διαρκώς στα χρόνια που θα έρχονταν, με τον εφευρέτη του να τον κάνει συνεχώς πιο αποδοτικό.
Μέχρι το 1912, η νέα μηχανική καρδιά του Ντίζελ θα επέτρεπε στα τρένα και τα βαπόρια να λειτουργούν πιο οικονομικά, με πετρέλαιο πια αντί για κάρβουνο, κάνοντας τον γερμανό εφευρέτη έναν αρκετά πλούσιο άνθρωπο: αυτή την καθοριστική χρονιά, περισσότερες από 70.000 ντιζελομηχανές δούλευαν στον κόσμο, κυρίως σε εργοστάσια και γεννήτριες.
Ο ντιζελοκινητήρας θα επαναστατικοποιούσε τελικά τους σιδηροδρόμους μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, τις μεταφορές με φορτηγά αυτοκίνητα αλλά και τις συγκοινωνίες, επιτρέποντάς τους να μεταφέρουν ακόμα βαρύτερα φορτία με πιο οικονομικό τρόπο.
Κι όταν το 1913 ο δαιμόνιος εφευρέτης ήταν στον δρόμο για Αγγλία, για να δει με τα μάτια του το καινοτόμο εργοστάσιο που δούλευε αποκλειστικά με τις μηχανές του, αλλά και να συνομιλήσει με αξιωματούχους του Βασιλικού Ναυτικού για την εγκατάσταση του ντιζελοκινητήρα στα πολεμικά του βρετανικού στόλου, έμελλε να χαθεί από προσώπου γης, με τις φήμες, τις υποθέσεις και τις θεωρίες συνωμοσίας φυσικά να δίνουν και να παίρνουν.
Όταν το πτώμα του θα ξεβραστεί 10 μέρες αργότερα, κάποιοι μιλούσαν για αυτοκτονία, παραθέτοντας τη νευρωτική προσωπικότητα του Ντίζελ και τους πολυάριθμους κλονισμούς που είχε υποστεί στη ζωή του, κάποιοι άλλοι έκαναν λόγο για δολοφονία του, είτε από γερμανικά χέρια (που απεχθάνονταν την έλλειψη πατριωτισμού του) είτε από τους βιομηχάνους του κάρβουνου (που απεχθάνονταν τη μηχανή του), και κάποιοι άλλοι τέλος μιλούσαν ανοιχτά για αφανισμό του ως προσπάθεια να αποτραπεί η πώληση της μηχανής στους Βρετανούς.
Κι ενώ είναι πιθανό ο Ντίζελ να ρίχτηκε μόνος του στα νερά, αφού όπως αποδείχτηκε είχε πτωχεύσει, το μυστήριο με τον θάνατό του θα παραμείνει ενδεχομένως για πάντα άλυτο...
Πρώτα χρόνια
Σύντομα ωστόσο η οικονομική ανέχεια αναγκάζει τη φαμίλια να στείλει τον 12χρονο Ρούντολφ να μείνει με συγγενείς στο Augsburg, όπου και θα έρθει σε επαφή για πρώτη φορά με τη μηχανική και τα μαθηματικά.
Αφού τελειώσει το σχολείο με άριστα το 1873, κερδίζει υποτροφία για σπουδές στο Βασιλικό Πολυτεχνείο του Μονάχου, στο οποίο φοιτεί παρά τις αντιρρήσεις της οικογένειάς του, που ήθελαν να ριχτεί άμεσα στην παραγωγή.
Στο εργοστάσιο του δασκάλου του ο Ντίζελ θα εργαστεί ως μηχανικός ψύξης και θα συμβάλει τόσο στον σχεδιασμό όσο και την κατασκευή του σύγχρονου ψυγείου! Ο ίδιος μάλιστα γίνεται διευθυντής του τεχνικού τμήματος μόλις έναν χρόνο αργότερα.
Η περιπέτεια του Ντίζελ με τον πετρελαιοκινητήρα
Αφού πειραματίστηκε με τον ατμό στο προσωπικό του εργαστήριο, δραστηριότητα που λίγο έλειψε να τον σκοτώσει, με τον ίδιο να περνά μπόλικους μήνες στο νοσοκομείο και έκτοτε η υγεία και η όρασή του να υπονομεύονται σοβαρά, άρχισε να δουλεύει πάνω στα σχέδια του Carnot. Κατάφερε πάντως με τους πειραματισμούς του στον ατμοκινητήρα να αποδείξει ότι το καύσιμο θα μπορούσε να πυροδοτηθεί και χωρίς σπινθήρα.
Η πετρελαιομηχανή του Ντίζελ ήταν πιο αποδοτική ενεργειακά, σαφώς πιο αθόρυβη και χρειαζόταν λιγότερη συντήρηση και επισκευή από τις άλλες μηχανές εσωτερικής καύσης του καιρού. Ο εφευρέτης είχε καταλάβει καλύτερα από κάθε άλλον στην εποχή του τόσο τη θερμοδυναμική όσο τις θεωρητικές και πρακτικές εφαρμογές, αλλά και τους περιορισμούς, της αποδοτικότητας του καυσίμου. Η μηχανή του είχε θεωρητική δυνατότητα εκμετάλλευσης της αποδοτικότητας του καυσίμου που έφτανε στο 70% (αν και ο ίδιος κατόρθωσε μόνο το 25%), σε σχέση με το μόλις 10% της ατμομηχανής.
Σύντομα ο νέος τύπος μηχανής εσωτερικής καύσης θα φιγούραρε στην αυτοκινητοβιομηχανία, τον σιδηρόδρομο, τα υπερωκεάνια, τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, τις βιομηχανίες κάθε λογής, τα ανθρακωρυχεία, ακόμα και στα αγροτικά μηχανήματα και τα γεωτρύπανα. Ο Ντίζελ πούλησε τα δικαιώματα χρήσης της εφεύρεσής του στις ΗΠΑ στον γερμανο-αμερικανό ζυθοποιό Adophus Busch (της Budweiser), ενώ στην Ευρώπη η MAN Diesel συνεχίζει να χρησιμοποιεί την υποδομή στο ακριβές σημείο όπου ο Ντίζελ σκάρωσε τη μηχανή του.
Εξαφάνιση
Κι όταν η σορός του θα ανακαλυπτόταν να επιπλέει στα νερά από βέλγους ψαράδες 10 μέρες αργότερα, στις 10 Οκτωβρίου, ήταν σε τέτοιο βαθμό αποσύνθεσης και μόλυνσης που οι ναυτικοί δεν θα την ανέβαζαν καν στο καράβι τους. Αντιθέτως, περιμάζεψαν από τις τσέπες τα προσωπικά αντικείμενα του εφευρέτη και άφησαν το πτώμα στη θάλασσα, με τον γιο του να αναγνωρίζει αργότερα τα υπάρχοντα του πατέρα του (13 Οκτωβρίου).
newsbeast.gr
Follow us: Unexplainedgr
0 Comment:
Δημοσίευση σχολίου